Tillväxt ställer krav på ledarskapet. När Clara Österberg på Addovation skulle upphandla ledarutveckling, valde hon att ta ett steg tillbaka – och börja med den viktigaste frågan: Vad är det vi faktiskt behöver?
Addovation är ett nordiskt IT-tjänsteföretag som levererar affärslösningar med en bred portfölj av tjänster. Här arbetar Clara Österberg som HR Manager. Ända sedan starten i Norge 2008, har Addovation haft en tydlig vision med värderingar som också syns i ledarskapet. Satsningen på ledarutveckling är ett strategiskt initiativ för att stötta företagets tillväxtresa.
– Vi har lagt en plan för hur vi ska växa, säger Clara. Det var under den här resan vi identifierade att ledarna är nyckelpersoner i det arbetet.
Clara valde att kontakta Johan Lundberg på Devum för att få rådgivning och hjälp med att analysera företagets verkliga behov. Målet var att skapa ett tydligt underlag för upphandling av ledarutveckling.
– Den positiva effekten var att vi fick tänka till kring vad organisationen behövde innan vi gick ut och frågade olika leverantörer, fortsätter hon. Kartläggningen som Johan hjälpte oss att strukturera var ett viktigt tankearbete som kommer att spara oss mycket tid framöver.
När Clara kom in som HR Manager befann sig Addovation i en fas av snabb tillväxt. Antalet medarbetare ökade, vilket ställde nya krav på ledarskapet. Trots förändringstakten har ledarskapet alltid varit en tillgång. Med hjälp av pulsmätningar mäter de hur nöjda medarbetarna är med ledarskapet – och resultatet ligger över snittet i branschen.
– Det finns oändligt mycket att prata om när det gäller ledarskap, konstaterar Clara. Och det finns mängder av olika vägar att gå. Johan tog rollen som facilitator och hjälpte oss att fokusera på det som faktiskt är viktigt för vår organisation.
Clara och hennes kollegor hade redan tagit fram en ledarprofil med fem beteenden som speglar det ledarskap de vill se i organisationen. Baserat på den profilen fick Clara stöd av Johan att göra en behovsanalys och fundera kring strategiskt viktiga frågor. Hur kopplar behoven ihop med företagets mål och strategier? Vad önskar företaget få ut av satsningen?
– Hur vi tog fram underlaget och den stöttningen vi fick kan jag absolut rekommendera andra att ta hjälp med, fortsätter hon. Det var värdefullt att ha någon utifrån som kunde ställa lite mer oberoende frågor.
Arbetet gjordes tillsammans med en arbetsgrupp bestående av representanter från olika delar av verksamheten. Dessutom fick alla ledare i organisationen en föreläsning om effektivt ledarskap av Johan. Det bidrog till en tydligare bild av vilka perspektiv ledarna satt med, samtidigt som deras förståelse kring ledarskap och ledarutveckling ökade.
– I arbetsgruppen definierade vi våra behov och hur de är sammankopplade med våra mål och strategier som bolag, säger Clara. Vad önskar vi få ut av den här satsningen? Vi hade mycket diskussioner kring det.
Arbetet med att ta fram underlaget pågick under ett antal veckor och därefter gick Addovation ut med en öppen förfrågan till intresserade leverantörer. Responsen var över förväntan. Enligt Clara har den höga kvaliteten på förarbetet sparat mycket tid. Nu har de kunnat fokusera på specifika och relevanta frågeställningar istället för att lägga tid på inledande samtal med flera aktörer.
– Vi har fått väldigt mycket positiv feedback på själva underlaget i sig. Det har varit väldigt lite frågor nu efteråt.
Efter ett gediget förarbete ser nu Clara fram emot att lansera Addovations nya strategi för ledarutveckling. På sikt är målet att organisationen ska kunna driva och utveckla ledarskapet på egen hand, med stöttning kring utvalda insatser.
– Det får inte bli en engångsinsats, utan det här är starten på ett långsiktigt arbete.
VD och grundare av Devum
KUNSKAPSBREVET
Innovation möter inspiration när vi delar med oss av insikter, lösningar och forskning om ledarutveckling. Aldrig av gammal vana. Alltid med passion.